ΑΘΗΝΑ Χ4
Της Βασιλικής Γραμματικογιάννη
Share |

Πέντε αρχιτεκτονικές ομάδες αναμετρώνται με το αστικό στοίχημα του 21ου αιώνα. Στις μακέτες τους η πόλη μεταμορφώνεται: βιώσιμη και ζωντανή, πόλος έλξης, αλλά και έμπνευσης για τους κατοίκους της.


Οι ελληνικές πόλεις στην πλειονότητά τους δεν έχουν σχεδιαστεί με γνώμονα τον άνθρωπο, αλλά το αυτοκίνητο και το κέρδος από την εκμετάλλευση του δημόσιου χώρου. Έτσι, όπου δεν είναι παρκαρισμένα αυτοκίνητα και μηχανάκια, είναι τοποθετημένα τραπεζοκαθίσματα και ο πολίτης ταυτίζεται με τον πελάτη-καταναλωτή. Το δικαίωμα του πολίτη για τη χρήση του δημόσιου χώρου χάνεται και πρέπει να πληρώσει για να τον απολαύσει. Από την άλλη πλευρά, η πόλη όπως είναι διαμορφωμένη δεν έχει συνέπειες μόνο στη δύσκολη μετακίνησή μας μέσα σ’ αυτήν, αλλά στην καθημερινότητά μας με την ευρύτερη έννοια. Βρισκόμαστε μέσα σ’ ένα πεδίο μάχης, όπου κάθε έννοια κοινωνικότητας έχει χαθεί. Πόσοι από μας, για παράδειγμα, ασυνείδητα αποφεύγουμε να μοιραζόμαστε το ασανσέρ της πολυκατοικίας με έναν άλλον ένοικο;
 
Επομένως, το αστικό στοίχημα του 21ου αιώνα είναι να μετατρέψουμε τις πόλεις βαρβαρότητας σε πόλεις ανθρώπινες. Η συνύπαρξη των ανθρώπινων δραστηριοτήτων, η προώθηση του περπατήματος και του ποδηλάτου, τα ελεύθερα από αυτοκίνητα και μηχανάκια πεζοδρόμια και τα πάρκα και οι πλατείες όπου δεν χρειάζεται να πληρώσεις για να καθίσεις είναι ένα δείγμα κοινωνικού πολιτισμού. Προς αυτήν την κατεύθυνση στοχεύουν οι αναπλάσεις και οι αισθητικές παρεμβάσεις του υπουργείου Περιβάλλοντος (ΥΠΕΚΑ) και της Εταιρείας Ενοποίησης Αρχαιολογικών Χώρων (ΕΑΧΑ).

Τον περασμένο Οκτώβρη είχε προκηρυχτεί από το ΥΠΕΚΑ και την ΕΑΧΑ ένας αρχιτεκτονικός διαγωνισμός που απευθυνόταν σε νέους αρχιτέκτονες και τους καλούσε να επιλέξουν τέσσερα τυπικά οικοδομικά τετράγωνα υποβαθμισμένων περιοχών με πυκνή δόμηση, στενά πεζοδρόμια και κατακερματισμένους χώρους πρασίνου, να καταργήσουν το σταυρό που σχηματίζουν οι δρόμοι που τα ενώνουν, μετατρέποντάς τα σε ένα νέο μεγάλο οικοδομικό τετράγωνο όπου ο σταυρός θα αποτελεί μια όαση μέσα στον αστικό ιστό.

Στόχος είναι η ανάδειξη του νέου οικοδομικού τετραγώνου να επηρεάσει θετικά το μικροκλίμα της περιοχής, την ποιότητα ζωής των κατοίκων, αλλά και τη λειτουργία του δημόσιου χώρου.
 
Επί πλέον, ο διαγωνισμός αυτός –που αποτελεί την αρχή μιας σειράς διαγωνισμών που θα ακολουθήσουν– υποδηλώνει «εξωστρέφεια της κεντρικής εξουσίας προς το χώρο των αρχιτεκτόνων που παραδοσιακά συμβάλλουν στην προαγωγή αρχιτεκτονικής στην Ελλάδα», όπως αναφέρει χαρακτηριστικά η υπουργός ΠΕΚΑ Τίνα Μπιρμπίλη. Οι αρχιτέκτονες ανταποκρίθηκαν στο κάλεσμα και έχουμε τα αποτελέσματα του διαγωνισμού και τις προτάσεις από πέντε αρχιτεκτονικές ομάδες που τους απονεμήθηκαν και πέντε ισότιμα έπαθλα. Οι προτάσεις των αρχιτεκτόνων θα ληφθούν υπόψη κατά το δυνατόν στα έργα που πρόκειται να υλοποιηθούν στις υποβαθμισμένες περιοχές της Αθήνας.

Λόγω της οικονομικής κρίσης, όλες οι προτάσεις είναι ευέλικτες, έτσι ώστε να μπορούν να πραγματοποιηθούν άμεσα, βασίζονται στη βιοκλιματική αρχιτεκτονική και δεν ωραιοποιούν απλώς την πόλη, αλλά την κάνουν βιώσιμη και ζωντανή, πόλο έλξης αλλά και έμπνευσης για τους κατοίκους της. Βάζουν ένα λιθαράκι για την πόλη τού αύριο, την πόλη που δεν θα είναι εξαρτημένη από το αυτοκίνητο, που τους κατοίκους δεν θα τους απασχολεί το πράσινο να είναι στην αυλή τους, αλλά στον δημόσιο χώρο, που θα μπορούν να τον μοιραστούν με άλλους. Στις πόλεις όπου θα μπορείς να περπατάς, να κάνεις ποδήλατο και να έχεις τον πολιτισμό να τις μοιράζεσαι με τους συνανθρώπους σου.




fashion addiction